انواع جعبه تقسیم برق

انواع جعبه تقسیم برق

جعبه‌تقسیم تلفن

از مهم‌ترین قطعه‌هایی که در برق‌کشی ساختمان‌ها استفاده می‌شود، جعبه‌ ‌تقسیم برق است. نواع جعبه‌ تقسیم‌ برق، کاربردهای زیادی دارند. استفاده از آن‌ها، در بیشتر لوازم الکتریکی رایج است. در پمپ کولر یا موتور کولرها، از جعبه‌تقسیم برق استفاده می‌شود.

از انواع جعبه‌ تقسیم برق برای انشعاب و تقسیم کردن سیم برق در ساختمان استفاده می‌کنند. جعبه‌تقسیم، انواع گوناگونی در صنعت دارد و بر اساس نوع جنس ساخت می‌توانید جعبه‌تقسیم برق به‌صورت فلزی، استیل، آلومینیومی، لاکی و … پیدا کنید و برحسب نوع نصب روی دیوار، این محصول را می‌توان به دو گروه جعبه‌تقسیم توکار و روکار تقسیم نمود. این جعبه مزیت‌های زیادی دارد که در ادامه به‌صورت زیر است:

» با کمک این جعبه می‌توان سیم‌ها را در مقابل مشکلاتی مانند گرد و غبار و روغن‌ها محافظت کرد 

» این جعبه از تماس فرد باسیم‌های برق در ساختمان جلوگیری می‌کند.

» اگر که عیب یا مشکلی برای سیم‌کشی در ساختمان به‌وجود آید یا نیاز به وارسی دوباره سیم‌ها باشد، می‌توان با استفاده از جعبه‌تقسیم دسترسی آسان‌تری به این سیم‌ها داشت و ترتیب آن‌ها را مرتب کرد.

» جعبه‌تقسیم برق باعث می‌شود تا سیم‌ها از نزدیک شدن به آب و رطوبت در پناه باشند که باعث می‌شود تا احتمال به وجود آمدن حوادثی مانند آتش‌سوزی، کاهش پیدا کند

» هنگامی‌که نیاز به گرفتن انشعاب برای سیم‌کشی در ساختمان باشد، استفاده از جعبه‌تقسیم، سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای انجام این کار است.

» از جعبه‌تقسیم برق برای انشعاب گرفتن در مسیر لوله‌ها هم استفاده می‌شود. بدین شکل که در قسمت فوقانی هر کلید و در ارتفاع حدود چهل الی پنجاه سانتی‌متر زیرین سقف، یک جعبه‌تقسیم وارد می‌شود تا سیم نول را به داخل کلید وارد نکنند و در همان جعبه سیم نولی که به لامپ وصل می‌شود را سیم‌پیچی کنند.

جعبه تقسیم برق

برای مشاهده تمامی محصولات جعبه تقسیم، کلیک کنید

جعبه تقسیم تلفن

جعبه‌تقسیم تلفن

باکس مخابراتی یا جعبه‌تقسیم تلفن (پست مخابراتی) برای سیم‌کشی تصویر یا تلفن استفاده می‌شود و یک نقطه به‌خصوص در جایگاه مکان تقسیم تعریف می‌شود. این نقطه تقسیم باعث می‌شود تا از یک تلفن بتوان تلفن‌های زیادی را در کوچه یا منطقه پیاده‌سازی کرد و میزان کارایی آن را بالا برد؛ همین موضوع باعث شده است تا از جعبه‌های تلفن برای تقسیم خطوط تلفن در یک منطقه به‌کار گرفته شود. در کل نمی‌توان یک کابل با ظرفیت بالا را به‌طور مستقیم به هیچ تلفنی اتصال داد و برای وصل شدن آن باید تا آنجا که ممکن است ظرفیت‌ها را به تلفن‌های مختلفی تقسیم کرد، تا از همه آن‌ها به بهترین صورت ممکن بهره برد.

در حالت جامع سه گروه کابل وارد جعبه تلفن می‌شود:

» گروه یک کابل‌های جک است و شامل کابل‌های جک، کارت‌های خط‌های داخلی است.

» گروه دوم کابل‌های خط‌های شهری آنالوگ است که از سمت مخابرات آمده است و باید داخل جعبه‌ها شود.

»گروه سوم کابل‌های داخلی‌ هستند که درواقع همان کابل‌های ساختمان به شمار می‌روند.

جعبه‌های تلفن را ازنظر جنس به‌کار رفته به دو گروه تقسیم می‌شوند:

» اولین گروه، جعبه‌هایی هستند که از مواد اولیه‌ پلاستیکی ساخته‌شده‌اند و این محصولات مزیت‌هایی دارند مانند پایین بودن قیمت و همچنین دارای معایبی نیز هستند و در محیط‌های گوناگون کارایی خود را از دست می‌دهند.

» دومین گروه از جعبه‌ها از مواد اولیه‌ فلزی تولید می‌شوند که در این جعبه‌ نیز امکان دارد در صورت نقض، مشکلاتی را به وجود آورد. درصورتی‌که پایداری و مقاومت بالای آن‌ها می‌تواند یک مزیت بااهمیت باشد.

جعبه تقسیم را چگونه نصب کنیم؟ آموزش آن را بخوانید.

جعبه‌تقسیم کولرآبی

کولرهای آبی در هر مدل و نوعی که طراحی می‌شوند، جعبه‌تقسیم یا سیم‌کشی برق مشترکی با دیگر مدل‌ها دارند ولی جعبه برق موتور کولرها باتوجه به نوع موتور نصب‌شده بر روی کولر می‌تواند تا حدی متفاوت باشد، به‌همین صورت است که در بیشتر مدل‌ها جعبه‌تقسیم کولرآبی بر روی خود دستگاه و یا به‌صورت هک شده در موتور دستگاه درج‌شده است. در صورت بروز مشکل در سیستم برق این وسیله سیم‌های که عیب پیداکرده‌اند را با نمونه جدید عوض کنید یا مشکل را پیدا کنید.

البته با کمک جعبه‌های برق دستگاه به‌راحتی می‌توان سیم‌های مرتبط به پمپ، موتور و کلیدهای برق دستگاه را وصل کرد. این جعبه‌تقسیم بخشی از شالوده‌ی کولراست که ارتباط بین پمپ، خازن و برق را با کابل چند رشته‌ای کولر ممکن می‌کند و این جعبه دارای یک درپوش است که از سررفتن آب و نفوذ رطوبت به داخل سیم‌کشی برق کولر محافظت می‌کند.

محل جاگیری جعبه‌تقسیم در داخل اتاقک کولر است. برای شروع مجدد کولرآبی از سیم‌های برق لازم که از داخل لوله‌ها عبور کرده بهره می‌بریم و توسط فیش مناسب سیم‌کشی کولر به‌هم وصل می‌شوند. در اینجا سیم برق ارت، فاز و نول از جعبه‌تقسیم برق به‌وسیله لوله‌های برقی به کلید کولر راهنمایی می‌شود و در ادامه سیم فاز به شکل صاف به کلید کولر متصل می‌شود و سیم نول به‌طرف ترمینال در جعبه‌تقسیم کولر هدایت می‌شود و اتصالی از سیم ارت در کنار سیم دور کند، سیم دور تند و سیم خاص پمپ کولر در بخش درونی لوله برق دوم به‌طرف جعبه‌تقسیم کولر ادامه پیدا می‌کند.

جعبه تقسیم کولر آبی

امیدواریم مطلب انواع جعبه تقسیم برق برای شما کاربر محترم مفید و کاربردی بوده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال کامنت بگذارید، کار شناسان سینی آزمون پاسخگوی شما هستند.

نوشته شده در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است