نردبان کابل |نردبان کابل چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

آشنایی کامل با نردبان کابل

نردبان کابل چیست ؟

نردبان کابل چیست ؟ مانند سینی کابل یک سیستم مدیریت کابلی است که برای محافظت و پشتیبانی کابل ها و سیم های الکتریکی  در  صنایع مختلف طراحی شده است.

سیستمهای نردبان ‌کابل چیست : یک سازه ی نردبانی شکل است که برای مدیریت کابلهای سنگین در تاسیساتی که به توزیع مقدار زیادی کابل همراه با شرایط ایمنی نیاز دارند به عنوان یکی از برترین محصولات پشتیبانی استفاده می­شوند.

این سازه  را میتوان در موقعیت ها و شرایط مختلف اقلیمی در داخل و خارج پروژه­ی تاسیساتی استفاده کرد.

به دلیل وجود شرایط مختلف آب و هوایی در فضای خارج تاسیسات، توجه به جنس قطعات نردبان مهم بوده و باید توجه کرد که جنس استفاده شده در این نردبانها ،مقاوم  و در عین حال سبک باشند.

نردبان کابل چیست

چرا از نردبان‌کابل استفاده می شود؟

به طور کلی می­توان نردبان­‌کابل را یک نظم دهنده در پروژه های صنعتی دانست.

با استفاده از این سیستم به راحتی می­توان در فضاهای مختلف کابلها  را مهار کرده و در عین حال ظاهری زیبا و منظم ایجاد کرد. به دلیل استحکام بدنه ی نردبان‌کابل، این سازه تحمل وزن کابلهای سنگین پروژه ها را نیز دارد.

از طرف دیگر حرارت ایجاد شده بر اثر عبور جریان برق از درون کابلها، تولید حرارت زیادی می­کند و در صورت نداشتن پوشش بر روی کابلها  این حرارت در محیط اطراف پخش می­شود. 

جمع نشدن حرارت بر روی کابلها باعث بیشتر شدن عمر آنها شده و از آسیب دور می­مانند. قرار گرفتن کابلها در نردبان کابل به این انجام این امر کمک می­کند.

همان طور که گفته شد نردبان‌کابل را می­توان به صورتهای افقی ،عمودی و حتی در فضاهای زاویه دار نصب کرد. به دلیل نوع ساختار سیستم نردبان کابل، امکان جمع شدن خاک و آب در آن بسیار کم است.

با این وجود در پروژه هایی که لازم است نردبان‌کابل در بیرون سازه استفاده شود، با کمک یک پوشش بر روی آن می­توان کابلها را از گزند نور خورشید و بارندگی و مواردی که باعث خورده شدن کابلها می­شود،محافظت کرد.

جنس نردبان کابل چیست؟

قاعدتا  سیستمی که امنیت پروژه را تامین می­کند باید از نظر ایمنی و ساختار در وضعیت ویژه و مطلوبی باشد. پایه های نردبان‌کابل عموما از آلومینیوم،فولاد ضد زنگ، فولاد ملایم با پوشش گالوانیزه و فایبر گلاس ساخته می­شوند.

نردبان‌‌کابل باید توانایی تحمل وزن بسیار بالا را داشته باشد و در عین حال از جنسی سبک و بادوام باشد.

کاربری سینی کابل و نردبان کابل مانند هم است پس مواد اولیه ای که برای ساخت سینی کابل استفاده می شود،برای نردبان کابل نیز استفاده می شود.

خرید و آشنایی با انواع اتصالات نردبان‌کابل 

با کلیک بر روی هر یک از تصاویر اطلاعت کامل و جامعی در زمینه هر یک از اتصالات کسب کنید

جنس نردبان‌کابل در دماهای متفاوت

انتخاب جنس نردبان‌کابل به محل نصب و شرایط ویژه ی پروژه بستگی دارد. در مواردی که پروژه در دماهای بسیار پایین و هوای سرد قرار دارد ،استفاده از نردبان‌کابل با جنس آلومینیوم و پوشش فولاد ضدزنگ پیشنهاد می­شود ،چرا که این فلز در دماهای بسیار پایین سازگاری داشته و استحکام زیادی دارد.

 به همین دلیل استفاده از فایبر گلاس را می­توان ایده آل ترین جنس برای نردبان‌کابل دانست چرا که در کنار سبک بودن ،مقاومت زیادی در شرایط سخت از خود نشان می­دهد.

عموما نردبان‌کابل فایبر گلاس در پروژه ها ی وابسته به پالایشگاههای نفت، تاسیسات مربوط به تصفیه­ی آب و پروژه ها ی دریایی استفاده می­شود.

ساختار نردبان کابل چیست

نردبان کابل چیست

همانطور که از اسم سیستم پیداست، نردبان‌کابل یک سازه ی نردبانی شکل که از دو ریل در کنار هم و پله هایی که به این ریل ها پیچ شده اند ،تشکیل شده است.

نردبان‌کابل در اندازه های مختلف ساخته می­شود ولی به طور معمول شاخه ها سه یا شش متر طول دارند .

فاصله ی بین پله های نردبان با توجه به نوع و اندازه ی کابل متغیر است اما معمولا حدود 25 سانتی متر بین هر پله فاصله است.

هم ریل های جانبی و هم پله های نردبان به صورت مشبک ساخته میشوند که کابلها به آسانی بر روی آنها قرار بگیرند.

نردبان‌کابل در پروژه های مختلف دارای انشعابات زیادی است که با استفاده از اتصالات گوناگون میتوان این انشعابات را به هم وصل کرد.

از جمله ی این اتصالات می­توان به سه راهی،چهارراهی، زانویی، رایزر،قطعه ی کاهنده و اتصالات رابط اشاره کرد.

نردبان کابل چیست

تفاوت نردبان کابل و سینی کابل

گفتیم که نردبان‌کابل قابلیت استفاده در مسیرهای افقی ، عمودی و زاویه دار را دارد. از آنجایی که نردبان کابل به راحتی در حالت عمودی نصب می­شود، در بسیاری از پروژه ها ،نردبان به سینی کابل ارجحیت دارد.

از طرفی نردبان‌کابل امکان انشعاب در مسیرهای مختلف را دارد و به راحتی با اتصالات مختلف می­توان مسیر نردبان را تغییر داده و ظاهر منظم تری به پروژه بدهد.

مزیت دیگر نردبان‌کابل در مقابل سینی کابل، عبور هوا و کنترل حرارت کابلهاست.جمع نشدن آب و گردو خاک هم از مزایای نردبان‌کابل به حساب می­آید. از طرف دیگر دسترسی به کابلها در نردبان‌کابل بسیار راحت تر از سینی کابل است.

نردبان کابل چیست

چگونگی ساخت نردبان کابل

برای ساخت هر محصول یا دستگاهی باید یک سری فرآیند دست به دست هم دهند تا به مرحله تولید برسند. برای ساخت نردبان کابل نیز باید فرآیند زیر طی شود.

  • برش: در مراحل اولیه از ورق های سیاه استفاده می شود. این ورقها به طول 2 و 3 متری در مدار NC برش داده می شوند .
  • پانچ کردن: در قسمت هایی از نردبان کابل سوراخ هایی وجود دارد که این سوراخ ها به منظور عبور کابل تعبیه شده است. به این سوراخ ها پانچ کردن گفته می شود که عمدتا توسط دستگاه CNC انجام می گیرد .
  • خمکاری: در تولید نردبان کابل عملیاتی به عنوان خم کاری صورت می گیرد. که به دو صورت چهار خم و یا شش خم نیز می باشد. برای انجام این کار از مدار NC استفاده می گردد.
  • جوشکاری: پس تولید قطعات در صورت نیاز جوشکاری بر روی آنها انجام می شوند. برای این کار از دستگاه جوش Co2 استفاده می شود. پس از پایان جوشکاری جای نقطه جوش توسط زینک  پوشش داده می شود .

امیدواریم مقاله نردبان ‌کابل چیست مقاله ای مفید و کاربردی بوده باشد برایتان.در صورت داشتن هرگونه سوال کامنت بگذارید تا کار شناسان سینی آزمون پاسخگوی شما باشند.

برای آگاهی و کسب اطلاعات  از آخرین قیمت محصولات و اتصالات با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید 33981260-021

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است