انواع جعبه تقسیم | آشنایی با جعبه تقسیم فلزی ، گالوانیزه ، آلومینیومی

آشنایی با انواع جعبه تقسیم و کاربرد آنها

 آشنایی با انواع جعبه تقسیم : برای محافظت از اتصال دو یا چند سیمِ جریان الکتریکی از جعبه تقسیم  junction box استفاده می شود. جعبه تقسیم یک جعبه محافظ است که در آن سیم ها به هم وصل می شوند. هدف از این سطحِ حفاظت جلوگیری از آتش سوزی و حفظ ارتباطات قابل اطمینان است که در طول سال‌ها باقی می‌ماند.

جعبه های تقسیم اغلب در گچ یک دیوار، سقف یا درون بتن کار گذاشته می شوند. آنها در اکثر خانه ها، ساختمان ها و کارخانه ها استاندارد هستند. جعبه های تقسیم هم در داخل و هم در خارج از خانه یافت می شوند. جعبه های تقسیم ضد آب معمولاً در فضای باز استفاده می شود.

ترکیبات مواد مورد استفاده در ساخت جعبه تقسیم نقش مهمی در میزان دوام و قابلیت اطمینان آن دارد. اکثر قریب به اتفاق جعبه های تقسیم از فلز یا پلاستیک (پلیمر) ساخته شده اند. در انتخاب مواد، باید به محیط توجه داشت. اگر می خواهید از جعبه تقسیم در فضای باز استفاده کنید، نوع ضد آب آن را خریداری کنید.

انواع جعبه تقسیم

جعبه های تقسیم معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته می شوند.

انواع جعبه تقسیم عبارتند از:

  • جعبه تقسیم فلزی
  • جعبه تقسیم PVC (پلاستیک)
  • جعبه تقسیم ABS (پلاستیک)
  • جعبه تقسیم فایبرگلاس (پلاستیک تقویت شده با فیبر)

لوله گالوانیزه برق گرم

لوله گالوانیزه برق گرم به شکل فرو بردن لوله فولاد در حوضچه مذاب فلز روی ایجاد می شود. مسلما این نوع لوله گالوانیزه برق استحکام بالاتری خواهند داشت و تقریبا هیچ چیز نمی تواند این لایه های محافظ را از لوله اصلی جدا کند.

انواع جعبه تقسیم فلزی

جعبه تقسیم فلزی

جعبه های تقسیم فلزی این مزیت را دارند که در مقایسه با جعبه های تقسیم پلاستیکی(PVC ، ABS و فایبرگلاس) از مقاومت، پایداری بیشتر در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت بیشتری در برابر شعله برخوردار هستند. آنها همچنین قادر به حفظ قدرت خود در درجه دماهای بالا و پایین اند.

با این حال، جعبه های تقسیم فلزی گران تر، سنگین تر و رسانا هستند. از آنجا که فلز رسانا است، باید جعبه تقسیم فلزی خود را روی زمین نصب کنید.

جعبه های تقسیم فلزی نیز دارای حساسیت به خوردگی هستند – اگرچه این به نوع فلز مورد استفاده بستگی دارد.

جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم گالوانیزه از ورق گالوانیزه گرم تولید می شود و در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار موجود است. برای سیم کشی توکار و رو کار برق و به عنوان محلی برای سرهم کردن کابل ها و نیز دسترسی به آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

جعبه تقسیم گالوانیزه به عنوان یکی از تجهیزات ساختمانی و صنعتی در نظر گرفته می شود که در تأسیسات الکتریکی بکار می رود. این مدل از انواع جعبه تقسیم فلزی مقاومت فوق العاده ای در برابر رطوبت، آب باران و سایر مایعات خورنده دارد. به همین دلیل از جعبه تقسیم گالوانیزه در فضای باز و بدون پوشش استفاده می گردد.

آنچه جعبه گالوانیزه را در برابر خوردگی و سایر عوامل محیطی مصون می دارد، عمل گالوانیزه شدن است که به دلیل اضافه شدن قلع به عنوان فلز فرعی از فلزی اصلی محافظت می شود. همین محافظت سبب می شود که جعبه تقسیم گالوانیزه راه حل مناسب برای اتصالات برقی در نظر گرفته شود.

جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم آلومینیومی

جعبه تقسیم آلومینیومی

جعبه تقسیم آلومینیومی سبک تر است، ایمنی بالاتری دارد، و از محافظت بهتر در برابر خوردگی نسبت به انواع فلزی دیگر برخوردار است. با این حال، آلومینیوم قدرت چندانی ندارد و در محیط های با شرایط جوی بد خوردگی ممکن است اتفاق می افتد.

اگر جعبه تقسیم آلومینیومی برای نصب روکار طراحی شده باشد، اغلب روی سقف، زیر زمین یا پشت پنل های ورودی نصب می شود. به خصوص اینکه در ساختمان های تجاری یا مسکونی می توان آن را در گچ دیوار مخفی کرد.

کاربرد جعبه تقسیم گالوانیزه

جعبه تقسیم آلومینیومی به طور متداول در بخش سیم کشی ساختمان استفاده می شود. این نوع جعبه تقسیم انواع مختلف خاصیت ضد آبی دارد و در برابر گردوغبار مقاوم است. چنانچه یک ساختمان ساز از جعبه تقسیم آلومینیومی و کابل های با کیفیت استفاده کند، می توان از هزینه های ثانویه که بر صاحب یا مستاجر تحمیل می شود، کاست.

این نوع جعبه تقسیم به صورت سفارشی تولید می شود و ورودی و خروجی ها نیز بر اساس نظر مشتری تعبیه می گردد. به دلیل ضعیف بودن آلومینیوم، در هنگام خرید سعی کنید مقاوم ترین نوع را انتخاب کنید. جعبه تقسیم آلومینیومی در برابر اشعه ماوراء بنفش نیز مقاوم است و از خاصیت ضد حریق و عایق حرارتی نیز برخوردار است.

امیدواریم مطلب معرفی انواع جعبه تقسیم مطلبی مفید و کاربردی بوده باشد برایتان.در صورت داشتن هرگونه سوال کامنت بگذارید تا کار شناسان سینی آزمون پاسخگوی شما باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است