هر آنچه که باید درباره تفاوت گالوانیزه سرد و گرم بدانید

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

می خواهیم در مورد تفاوت گالوانیزه سرد و گرم (Galvanized) برایتان بگوییم. گالوانیزاسیون در صنعت هایی مانند اتومبیل سازی کاربرد دارد و ممکن است به روش سرد یا گرم انجام شود. گالوانیزه فرایندی تخصصی است که در جهت حفاظت از فولاد انجام می گیرد.

دو روش گرم و سرد در ساخت گالوانیزه به کار می رود اما تفاوت گالوانیزه سردو گرم چیست؟

درجه پیچیدگی، نحوه ساخت، مراحل ساخت و دستگاههای این دو روش تفاوت هایی با هم دارد.

برای همین در این مقاله به طور کامل روش ساخت و تفاوت گالوانیزه سرد و گرم را برایتان آورده ایم.

برخی عوامل خارجی موجب خوردگی فولاد می شوند. در فرایند گالوانیزه لایه ای نازک روی فولاد قرار می گیرد که آن را در مقابل خوردگی محافظت می کند.

روی فلزی است که نسبت به فولاد باید آند می باشد و در نتیجه وقتی به صورت یک لایه ی نازک روی فولاد قرار می گیرد نقش حفاظتی خواهد داشت.

این نقش حفاظتی نسبت به حفاظتی که در نتیجه روکش های کاتدی یا از جنس نیکل ایجاد می شود قوی تر است.

گالوانیزه گرم

یکی از روش های گالوانیزاسیون، گالوانیزه گرم است که البته روش مناسبی نیز است.در گالوانیزه گرم از دستگاه های پیشرفته و پیچیده استفاده می شود که همین میتواند تفاوت گالوانیزه گرم وسرد باشد.

یکی از مهمترین تفاوت گالوانیزه سرد وگرم مراحل ساخت آنهاست. مراحل گالوانیزه گرم عبارتند از:

  • آماده سازی
  • گالوانیزاسیون
  • عملیات تکمیلی

هر کدام از این مراحل تشکیل شده از چند مرحله دیگر هستند. در مرحله تمیزکاری و آماده سازی قطعه فولاد باید اسید شویی و چربی زدایی شود.

در گالوانیزه گرم، مذاب مورد استفاده قرار می گیرد. در همین جهت باید فولاد به صورت شناور در ماده مذاب غوطه ور گردد. به دنبال آن لایه ای نازک رویی بر فولاد قرار می گیرد که از آن در مقابل خوردگی محافظت می کند.

در طی این فرایند ها، تمیز کردن فولاد باید انجام گیرد که شامل دو یا سه مرحله مهم خواهد بود. اگر این مرحله انجام نشود یا در انجام آن اهمال کنیم لایه روی که بر فولاد قرار می گیرد نمی تواند به درستی نقش حفاظتی خود را اعمال کند.

پس از آن که قطعه فولاد در ماده مذاب غوطه ور شد و لایه ی رویی بر آن قرار گرفت، نوبت به مراحل نهایی و سرد کردن می رسد. مرحله نهایی در جهت اینکه روی بهتر به فولاد بچسبد انجام می شود. اما این تنها تفاوت گالوانیزه سرد وگرم نیست.

هر کدام از این مراحل باید به درستی و با دقت و مطابق استانداردهای بین المللی انجام شود. در غیر این صورت محافظت از فولاد به درستی انجام نخواهد شد. گالوانیزه گرم یک روش خوب و اقتصادی گالوانیزاسیون است.

گالوانیزه گرم

گالوانیزه سرد

گالوانیزه سرد مانند گالوانیزه گرم چند مرحله ای و پیچیده نیست و ساده می باشد که همین مورد یک تفاوت گالوانیزه سردو گرم است. مورد دیگر تفاوت گالوانیزه گرم و سرد این است که در گالوانیزه گرم از دستگاه های خاص استفاده می شود اما در گالوانیزه سرد به کارگیری یک قلمو کافی خواهد بود.

در گالوانیزه سرد یک پوشش تک جزئی مایع بر فولاد قرار خواهد گرفت. مایعی که در گالوانیزه سرد استفاده میشود ویسکوزیته ی بالایی دارد. می توان گفت تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در ترکیبات مایع، مذاب، ابزار لازم می باشد.

مثلا یک تفاوت گالوانیزه گرم و سرد در ابزار این است که در گالوانیزه گرم میکسر های قدرتمند و پیشرفته، اما در گالوانیزه سرد یک میله ی همزن به کار میرود.

بعد از تمیز کاری فولاد، باید مایع را با قلم مو روی آن یک لایه ی نازک از مایع قرار بگیرد.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم در برتری یکی  از آن دو نیست، بلکه این تفاوت بیشتر در نحوه ی تولید آن ها مشهود است.  هرچند فولادی که در طی گالوانیزه سرد تولید شود مقاومت بالاتری خواهد داشت.

از مکان هایی که هر یک از این گالوانیزه ها به کار میروند نیز میتوان تفاوت گالوانیزه گرم و سرد را متوجه شد.

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است