نصب جعبه تقسیم | انواع روکار و توکار | آموزش کامل

نصب جعبه تقسیم

آموزش نصب جعبه تقسیم روکار و توکار

آموزش نصب جعبه تقسیم : زمانی که ساختمان طراحی شد باید فکری به حال برق کشی ساختمان کرد. برق کشی ساختمان فرآیند بسیار مهمی است که میتواند با هر اشتباه کوچک منجر به آسیب و خطرات جبران ناپذیری شود.

برای برق کشی ساختمان ها از نصب‌جعبه تقسیم (junction box)استفاده میشود و هر ساختمانی یک جعبه مستقیم برق دارد که برق کل ساختمان را کنترل می کند.

برای توضیح و بررسی نکات ایمنی نصب جعبه تقسیم، نصب جعبه روکار و توکار در مرحله اول باید، نصب‌جعبه تقسیم را باید توضیح دهیم که منظور از نصب جعبه تقسیم چیست؟

جعبه تقسیم برق در واقع یک جعبه است که ابزاری برای تقسیم و انشعاب گرفتن سیم های برقی ساختمان ها است.

 جعبه تقسیم برق از اجناس متفاوتی تقسیم شده که به طور مثال، فلز، پلاستیک، آلومینیوم، گالوانیزه و استیل از اجناس مختلف جعبه تقسیم برق هستند.

نکات ایمنی برای نصب‌جعبه تقسیم

همانطور که در مطلب فوق ذکر شد متوجه شده اید که جعبه تقسیم مستقیما با برق و برق گرفتگی در ارتباط است و برای نصب‌جعبه تقسیم برق باید نکات ایمنی بسیاری را رعایت کرد چرا که برق گرفتگی میتواند منجر به مرگ شود و خطرات جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

نکات ایمنی که برای نصب‌جعبه تقسیم باید رعایت شوند بدین صورت هستند که، سیم های برق داخل جعبه تقسیم نباید لخت باشند چرا که منجر به گرفتگی برق میشوند.

 نکته ایی دیگر این است که، هیچ سیمی نباید از جعبه تقسیم بیرون زده باشد و همه باید مرتب داخل جعبه تقسیم چیده شده باشند. هرچه سیم ها مرتب تر داخل جعبه تقسیم قرار گرفته باشند برای رفع مشکلات برق راحت تر میتوان از آن ها استفاده کرد و کمک گرفت. جعبه تقسیم برق باید در دسترس باشد.

 معمولا جعبه تقسیم را در گوشه دیوارها و با فاصله ۲۵ تا ۴۰ سانتی متر از سقف نصب می کنند تا قابل دسترس باشد.

نصب جعبه‌تقسیم روکار

حال که با تعریف جعبه مستقیم آشنا شده اید و نکات ایمنی لازم را متوجه شده اید باید گفت که، جعبه تقسیم به دو نوع تقسیم میشود که عبارت اند از:

  • نصب جعبه تقسیم روکار
  • نصب جعبه تقسیم توکار

نحوه نصب هر کدام از این جعبه تقسیم برق متفاوت است. جعبه تقسیم روکار معمولا از جنس کائوچو و یا چدن است که سیم های برق کل ساختمان درون آن قرار می گیرد.

 داخل جعبه تقسیم روکار چهار استوانه شیاردار وجود دارد که سیم ها داخل شیار قرار می گیرند و با استفاده از پیچ آن ها را محکم می کنیم. 

جعبه تقسیم کار معمولا بر روی دیوار و یا تخته نصب میشود. به این نکته اشاره کنید که برای نصب جعبه تقسیم بهتر است که یک برق کش و یا افرادی که در این حوزه تخصص دارند کمک بگیرید. 

در ادامه به نحوه نصب‌جعبه تقسیم توکار می پردازیم و گفته میشود که جعبه تقسیم توکار را باید نصب کرد؟

نصب جعبه تقسیم توکار

جعبه تقسیم توکار نوع دیگری از جعبه تقسیم برق است که به مظور برق کشی ساختمان ها از آن استفاده میشود و سیم های برق داخل آن قرار می گیرند. 

جعبه تقسیم توکار معمولا از جنس فلزی و یا پلاستیکی است و بدین صورت است که داخل قوطی فلزی و یا پلاستیکی را با استففاده از مقوا عایق بندی کرده و سیم ها را داخل آن قرار داد.

 باید به این نکته اشاره کنیم که نحوه نصب هر کدام از انواع جعبه تقسیم برق با یکدیگر متفاوت است ولی اهمیت و نکات ایمنی که باید افراد هنگام نصب‌جعبه تقسیم کار رعایت کنند یکسان است.

امیدواریم مطلب آموزش نصب جعبه تقسیم برای شما مطلبی مفید و کاربردی باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان سینی آزمون در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است