تجهیزات سینی کابل -ویژگی و کاربرد انواع تجهیزات سینی کابل

تجهیزات سینی کابل

معرفی تجهیزات سینی کابل

سیستم یا تجهیزات سینی کابل، به عنوان نگهدارنده یا هدایت کننده کابل های برقی برای کنترل و توزیع برق در سیم کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بر اساس استاندارد ها، تجهیزات سینی کابل مجموعه از اتصالات با ساختاری متفاوت و سخت است که برای ایمن سازی مسیر کابل ها، از آن استفاده می شود.

تجهیزات سینی کابل

ویژگی های تجهیزات سینی کابل

برای انتخاب سینی کابل متناسب با کار خود، باید به معیارهای از جمله، شرایط محیطی که سینی کابل قرار است در آن نصب شود و این که از لحاظ هواشناسی چگونه است، راحتی در نصب، نوع و تعداد کابل ها، مقدار گرمایی که سینی کابل تولید می کند، وزن کابل و… توجه کرد.

بیشتر  این تجهیزات  از فلزات مستحکم در برابر خوردگی مانند آلومینیوم، فولاد و یا استیل ساخته می شوند و این جنس به شرایط محیطی که سینی کابل در آن نصب می شود بستگی دارد.

ویژگی سینی کابل آلومینیومی

سینی کابل آلومینیومی، به دلیل سبک بودن و وزن کم نسبت به سایر سینی کابل ها، مقاومت بالایی که در برابر شرایط محیطی متفاوت دارد، به راحتی دچار خوردگی نمی شود و نیاز به تعمیر نیز ندارد و به راحتی نصب می شود، بسیار کاربردی و مورد توجه است. 

ویژگی سینی کابل فولادی

سینی کابل از جنس فولاد به دلیل فرم دهی و اکسترود استحکام مکانیکی بالایی دارد اما در مقابل وزن بالایی داشته و در برابر خوردگی نیز مقاومت چندانی ندارد. به همین دلیل برخی افراد برای بالا رفتن استحکام آن پوشش خاصی مانند رنگ های ویژه، گالوانیزه و… برای آن در نظر می گیرند.

در تولید سینی کابل از فولاد، از دو نوع ورق فولادی استفاده می شود، ورق فولادی روغنی و ورق فولادی سیاه. نوع استیل تجهیزات سینی کابل در برابر رطوبت و یا دمای بالا و خم شدن مقاومت بالایی داشته و ضد زنگ می باشد.

این امکان وجود دارد که، انقباض و انبساط بر روی سینی کابل تاثیر بگذارد که این امر باید قبل نصب آنف مورد توجه قرار گیرد.

انواع تجهیزات سینی کابل

تجهیزات سینی کابل

یکی از انواع سینی کابل، غیر مشبک و ساده است و برای کاربردهای الکتریکی و مخابراتی که گرما و حرارت کمی تولید کنند، استفاده می شود.

سیستم ساده سینی کابل اگر دچار رطوبت در آن شود چون منفذی وجود ندارد، این رطوبت انباشته می شود، بنابراین باید سوراخ هایی در پایین سینی کابل تعبیه شوند.

سینی کابل مشبک که پانچ شده و شیار دار هستند برای کارهایی که تولید حرارت در آن ها متوسط است استفاده می شوند و دارای تهویه مناسبی و مورد استفاده برای طول های کوتاه از 150 تا 360 سانتیمتر قرار می گیرند.

تجهیزات سینی کابل نردبانی، از پرکاربردترین روش های سیم کشی با سینی کابل است و دارای ویژگی های مطلوبی بوده و تا طول 9 متر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این سیستم اجازه می دهد تا هوا به صورت آزاد جریان داشته باشد و گرمای تولید شده از در کابل ها را از بین می برد، رطوبت نیز در این نوع سیستم نمی تواند انباشته شود.

سینی کابل کانالی برای تاسیسات الکتریکی که کابل کمتر و محدودتری به کار می رود، قابل استفاده است. طول استاندارد آن بین 300 تا 720 سانتیمتر است.  

تجهیزات سینی کابل

عملیات انجام شده بر روی تجهیزات

بعد از انتخاب نوع و جنس ورق سینی کابل متناسب با شرایط محیطی و…، سوراخکاری و برش روی آن انجام می گیرد. این کار در واحد های تولیدی و به وسیله قیچی مخصوص انجام می گیرد.

سوراخکاری نیز به وسیله دستگاه یا پرس ضربه ای انجام می شود. برای انجام خم کاری کردن سینی کابل، با توجه به ضخامت ورق آن، درجه ها و زاویه های مختلف استفاده می شود و اگر نیاز به جوشکاری داشته باشد به وسیله دستگاه جوش و با توجه به نوع و ضخامت، انجام می گیرد.

کاربرد تجهیزات سینی کابل

تجهیزات سینی کابل در صنعت و ساختمان و برای تاسیسات الکتریکی و برق کشی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد و به منظور نظم دادن و زیباتر کردن کابل کشی های تعداد بالا، چه در ساختمان و چه در واحدهای صنعتی به کار می رود.

برای استفاده از سینی کابل بهتر است که سیم ها و کابل ها روی هم قرار نگیرند و با توجه به کاربرد و نوع آن ها به وسیله جداکننده ها جدا شوند و کابل های فشار ضعیف روی فشار قوی قرار بگیرند.

 

تجهیزات سینی کابل

پوشش تجهیزات

به عنوان پوشش برای تجهیزات سینی کابل از گالوانیزه استفاده می شود، این پوشش هم مقرون به صرفه و هم کاربردی است.

در مقابل مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و نیاز به ترمیم نداشته و آسیب نمی بیند. فولاد مورد استفاده برای سینی کابل را در نمک روی غوطه ور می کنند.

گالوانیزه گرم نیز به این معنی است که سینی کابل را در فلز مذاب روی می گذارند و تمام لبه ها و جای جوشکاری و سوراخ ها پوشیده می شوند و سینی برای استفاده در محیط های باز و بیرون مناسب می شود.

امیدواریم مقاله معرفی تجهیزات سینی کابل مقاله ای مفید و کاربردی بوده باشد برایتان.در صورت داشتن هرگونه سوال کامنت بگذارید تا کار شناسان سینی آزمون پاسخگوی شما باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افزونه "فرم تماس 7" نصب یا فعال نشده است